Notícies

L’escala de la participació vs l’escala del poder

Categories: Amb mala lletra! Notícies

02/05/2018

articleUna reflexió d'Adai Casillas, dinamitzador del projecte Visc, Convisc...Participo!, sobre les dificultats sistemàtiques a l'hora de promoure la participació als instituts.

Treballant amb adolescents te n’adones com d’internalitzat tenen el concepte de les normes. El comentari que més escolto és el de “perquè dir res si no ens faran cas”. Aquesta és la primera barrera amb què es troben: que pensen que les seves idees no seran escoltades o menystingudes.

L’estigma que són un grup que no fan cas de res, que van a la seva o no tenen interès en les coses del seu entorn se segueix donant a les aules. Igual que el fet de fer fora a algú de l’aula perquè està molestant. És aquí on veig que tenim un concepte molt erroni del que és la participació. No estem acostumades a prestar atenció a les necessitats del grup, a crear una mínima cohesió per crear confiança entre elles i així poder anar descobrint què tenim en comú i quins objectius compartim com a grup. Aquesta base és essencial per crear un bon equip que pugui treballar conjuntament en un projecte. Però no, prioritzem la producció de contingut, una idea heretada i reproduïda del sistema capitalista.

El que passa és que les limitacions que se’ls imposen a l’hora de participar i a no poder alçar la veu per dir la seva, sobretot dins del sistema educatiu, provoca aquesta idea de la pròpia incapacitat per canviar les coses. Una simple proposta de canviar unes cortines que porten penjades 40 anys de les mateixes finestres es considera una bajanada, però per alguna cosa hem de començar, no? Un primer pas d’atreviment a dir alguna cosa que no ens sembla bé o volem millorar.

Dins dels instituts es crea aquesta estructura del Consell Escolar, el màxim òrgan de participació de tota la comunitat educativa, on hi ha més representació entre professorat, equip directiu, Ajuntament i PAS que de l’alumnat i les seves famílies. Un primer exemple de la jerarquia que es marca dins del centre. I d’aquí la por a enfrontar-te a aquesta jerarquia institucional per qüestionar la manera de funcionar, sostinguda per un adultisme més pròxim a exercir la seva voluntat des d’una posició de poder que a cooperar horitzontalment des de l’experiència. Propiciem aquest enfrontament i aquesta diferència de poder entre totes les persones que conformen el centre i l’alumnat. Potser una altra perspectiva de treballar la participació seria la de revisar el sistema de veus i vots en l’òrgan de decisió del centre i impulsar la representació de l’alumnat en aquests, tot i que necessitaríem treballar abans en el seu apoderament, des d’una posició de facilitació i acompanyament, trencant així amb aquest sistema de rols de poder que creen les jerarquies verticals.

Així i tot se’ls continua tractant com a subjectes passius de la societat, els quals necessiten una persona que els hi digui què han de fer, en comptes de, potser, considerar que tenen opinió pròpia. A vegades he sortit d’alguna sessió de Visc, Convisc… Participo! amb la idea que ha anat malament, que no hem pogut acabar l’activitat bé o que no ha complert les expectatives que teníem al voltant d’ella, que l’alumnat era bastant liante i que han fet impossible dur la sessió tal com l’havíem planejat. I, això, òbviament a nosaltres, que venim de fora, se’ns escapa de les mans. Venim sense saber quines dinàmiques té el grup, com són i quines necessitats tenen. I quan passa això surto amb la sensació que l’institut ha volgut fer alguna cosa diferent, donar eines a la classe perquè puguin participar de les decisions del centre, però que hauríem de disposar de més hores per a realment anar a l’arrel de la qüestió.

Un taller de quatre hores per treballar la participació no és suficient, però sempre tinc l’esperança que a algú se li encengui l’espurna crítica i comenci a organitzar-se.

2 Comments

Tractor Workshop Manuals

Wow! This can be one particular of the most useful blogs We have ever arrive across on this subject. Actually Great. I’m also an expert in this topic so I can understand your hard work.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà

Contingut relacionat