Notícies

Barcelona: la ciutat friendly pels turistes que envia la seva joventut a l’estranger

14 juliol 2014

turistes_vs_exiliats22

Barcelona va rebre durant el 2013 més de 6 milions de turistes, però en canvi no se sap quants joves es van exiliar. El Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) i les seves entitats membres, tornen a impulsar la campanya “Tornem a Barcelona!” que denuncia com cada cop són més les persones joves que decideixen marxar a un altre país a la recerca d’oportunitats i aporta una sèrie de propostes per tal que les administracions públiques abordin aquesta problemàtica social.

En aquest sentit, fa més de 6 mesos que el CJB va llançar la campanya #TornemaBCN i encara no hem rebut resposta o compromís concret de l’Ajuntament per abordar aquesta qüestió. Des de 2013, l’Ajuntament de Barcelona té aprovat un Pla de Xoc contra l’Atur Juvenil i un Pla Jove pel ple de l’Ajuntament, i des del CJB creiem que és en aquest marc que cal treballar per donar respostes a les necessitats laborals i vitals de les persones joves de la ciutat. Ens agradaria que l’Administració posés el mateix èmfasi i energies que aboca al còmput i atracció de turistes en conèixer també la gent que marxa i en quines condicions ho fa

L’Ajuntament no és l’única Administració que ha prendre mesures respecte aquest tema, a la resolució aprovada pel Parlament de Catalunya al ple monogràfic sobre Polítiques de Joventut, fa tot just un any, s’instava el govern a crear una “Oficina de Retorn” per combatre l’èxode juvenil, i no s’ha fet res en aquest sentit

Segons les darreres dades de l’Enquesta de població Activa, la taxa d’ocupació juvenil se situa en el 39,7% (l’any 2010 era del 49%) i la taxa d’atur juvenil se situa en el 37,5% (247.600 joves) a Catalunya. El 42% de les persones joves aturades fa un any o més que es troba en aquesta situació tot i que només l’11,9% de les persones joves aturades reben algun subsidi o prestació d’atur. A Barcelona, el 89,5% de les contractacions fetes durant l’any 2012 a menors de 30 anys van ser de caràcter temporal, i es calcula que el nombre de joves residents a l’estranger ha crescut un 50% des del 2009.

Davant aquesta situació, el CJB reimpulsem la campanya pel retorn del jovent barceloní a l’exili amb un seguit de propostes dirigides a l’Ajuntament de Barcelona:

1) Impulsar des de l’Administració local un programa d’Operació Tornada, consistent en un conjunt de polítiques de retorn per fer front a aquesta problemàtica estructural que s’ha vist agreujada amb la crisi.
2) Reforçar els programes d’ocupació dirigits a joves de Barcelona Activa, enfortint la formació ocupacional i creant borses de treball de proximitat, així com fomentar l’emprenedoria social i el cooperativsime;
3) Crear una Renda Garantida d’Emancipació per a joves que eviti fer encara més retrocessos en matèria d’habitatge, a partir d’un ajut que permeti afrontar una situació de manca d’ingressos en situació sobrevinguda d’atur sense dret a prestació (com és el cas de la majoria de persones joves que no han cotitzat);
4) Reforçar la Formació Professional, diversificant l’oferta i creant un programa de beques “Estudia a Barcelona” que sufraguin el cost de la matrícula per aquelles persones empadronades a la ciutat segons criteris de progressivitat vinculats a la renda;
5) Realitzar un seguiment estadístic i sociològic de l’exili juvenil, incorporant-lo per defecte a l’anàlisi sobre l’estat de la joventut de la ciutat, i mantenir el vincle amb les persones emigrades a partir d’un programa específic que vinculi les ofertes laborals existents a les borses de treball amb els perfils de persones a l’exterior que vulguin tornar a Barcelona.
6) Col·laborar des de l’administració local en el desenvolupament de la Garantia Juvenil, posada en marxa aquest dilluns, per tal de garantir plans d’acció individualitzats en que s’identifiquin tant les competències com les necessitats de la persona jove.

Barcelona és una ciutat cada cop més encarada al turisme i als grans esdeveniments empresarials, fa bandera del gran nombre de turistes que cada any visiten la ciutat i s’adequa a les seves necessitats. En canvi, les necessitats de la ciutadania, de totes aquelles persones que hi viuen i hi treballen, sovint queda en segon pla. Per això la campanya considera oportú destacar que no només la ciutat s’ha d’esforçar a atraure turisme i a anunciar l’impacte econòmic que tenen els turistes tal i com l’Ajuntament, sinó que també ha de tenir en compte quin impacte social, econòmic i cultural, té el fet que centenars de joves barcelonins i barcelonines facin les maletes per anar a buscar oportunitats laborals que s’adiguin a la seva preparació o necessitats a altres països.

En definitiva, la campanya vol destacar que hi ha moltes persones joves que es veuen forçades a abandonar la seva ciutat per motius econòmics, i la necessitat de posar fi a aquest exili silenciós i constant que té i tindrà conseqüències negatives per a la ciutat de Barcelona. El CJB es proposa reprendre la campanya de sensibilització sobre aquesta qüestió a la propera tardor si res no canvia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà

Contingut relacionat