Notícies

Les entitats estudiantils critiquem les Proves d’Accés a la Universitat

Categories: Amb mala lletra!

29/06/2017

Resultado de imagen de selectividadLes Proves d’Accés a la Universitat sempre són importants, i any rere any encapçalen els telenotícies. Darrerament, l’objectiu és trobar quin dels exàmens té la pífia. Si existeix, l’aldarull és impressionant i la polèmica està servida. Realment, qui s’examina es juga molt: entrar o no entrar al grau volgut, anar o no anar a la Universitat que es tria… Cal que l’estudiantat sigui plenament coneixedor de quines són les regles del joc. I, per sobre de tot, que aquestes regles siguin estables en el temps.

Ja hem viscut prou cops el drama d’estudiants que han triat optatives de Batxillerat pensant que eren les que els hi serien més útils per treure bona nota a la Selectivitat, i que un canvi inesperat faci que hagin de prendre rumbs inesperats. El govern de l’Estat Espanyol canvia lleis i fa decrets com vol, sense consciència de com afecta a l’estudiantat que s’ha d’examinar de les PAU. Recordeu quan fa dos anys va anunciar que cada universitat seria sobirana per decidir les seves pròpies proves d’accés? Per sort, les universitats catalanes van posar-hi seny i van decidir mantenir un únic examen a Catalunya.

L’estudiantat volem poder decidir el nostre futur. I això passa no només per poder triar els estudis, sinó també per decidir sobre allò que ens afecta com, per exemple, el model de Selectivitat. No ens agrada aquest model de puntuacions. Què potencia? Pot una qualificació numèrica determinar si algú és la persona idònia per cursar aquella carrera o no? En un sistema educatiu en que l’únic que es premia és la memorística, suposa una desigualtat brutal per a aquelles persones que no tenen aquesta capacitat però sí que en tenen d’altres (com la capacitat de raonar!).

El col·lectiu estudiantil també critiquem l’orientació acadèmica que s’ofereix. Per una banda, sembla que per tenir un bon futur sigui imprescindible gaudir d’una titulació universitària, mentre que rara vegada es contemplen els Cicles Formatius de Grau Superior com a opció. D’altra banda, l’orientació que s’ofereix a les persones estudiants que dubten entre determinats graus és escassa. Les estudiants s’han de guiar per intuïció! Noms d’assignatures fantàstics i ambigus, graus amb noms altisonants… l’orientació no és això! Això és màrqueting!

Així doncs, ara que les PAU s’han acabat, és el moment de qüestionar-se el model. Hi creiem? Ens agrada? Volem canviar-lo? Siguem partícips del model educatiu que volem: organitzem-nos i lluitem!

Barcelona, 29 de juny de 2017.

AJEC, AEP i SEPC (entitats membres del CJB)

Contingut relacionat