Notícies

Crònica de la formació de representants de l’alumnat 2021

Categories: Cròniques formació representants Formació representants de l'alumnat Notícies

26/04/2021

El dimecres 24 de març del 2021 es van desenvolupar durant tot el matí dues formacions simultànies per promoure la participació de l’alumnat a l’Institut. La jornada va ser en format virtual i, posant creativitat en com aprofitar diferents eines tecnològiques vam aconseguir unes jornades amb una sorprenent participació. 

Per una banda, va tenir lloc la Formació per a Representants de l’Alumnat, dirigida a tot aquell alumnat de Barcelona que cursa ESO o Batxillerat i que exerceix un càrrec de representació, ja sigui com a delegada de classe, o bé com a consellera escolar. Per altra banda, es va fer la Formació per al professorat, dirigida a tot aquell docent que treballa a un institut de secundària. En total, hi van participar 70 alumnes i 13 docents de centres de secundària i batxillerat de 17 instituts diferents de Barcelona.

Captura de pantalla 2021-02-15 a las 11.27.09

La formació es va organitzar des del Consell de la Joventut de Barcelona i el Consell Educatiu Municipal de Barcelona, amb la participació de l’equip de dinamització dels Punts JIP (Jove: Informa’t i Participa!) per a la formació a les representants, i de l’Associació Ígnia per a la formació per al professorat.

Tret de sortida!

La jornada es va iniciar amb l’obertura de la Maria Truñó, Comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i la Marta Carranza, Secretària del Consell Educatiu Municipal de Barcelona. Van ressaltar la importància de l’empoderament i la participació de l’alumnat a dins del seu institut com a escola d’aprenentatge per després ser agents actius de participació en àmbits de ciutat. Seguidament, les participants es van dividir per grups i van iniciar-se les formacions simultànies.

Formació per a Representants de l’Alumnat

La formació es va desenvolupar en petits grups, dinamitzats per les dinamitzadores dels punts Jove, Informa’t i Participa!. 

Què significa participar en l’institut per les representants de l’alumnat?

La primera part de la formació va consistir a aprendre i reflexionar entorn què és la participació i què significa participar. Doncs veureu que es va copsar la complexitat del que significa participar en un institut. Es van recollir moltes idees força que s’interrelacionen per donar sentit a la participació; des de la pota de la responsabilitat i la confiança fins a la de companyerisme, entenent la necessitat de canvi, iniciativa i esforç tenint en compte la importància de la col·laboració, la coordinació i millora, tot, sota el marc dels estudis. També es coincidia amb les idees de democràcia i poder, llibertat, pensament i opinió, compromís, voluntat i interès. Us deixem una imatge que recull totes aquestes idees!

Núvol de paraules

Què en pensen les representants de l’alumnat entorn la participació?

En les reflexions entorn la importància de participar, la majoria de les representants coincidien en el fet que la participació és necessària i que “hi ha diferents graus de participació amb relació a la responsabilitat i capacitat de decisió d’una determinada acció”.  

Hi havia força coincidència en què aconseguir aplicar la participació en l’institut no és tan fàcil, ja que és difícil sentir-se escoltades com a representants a l’institut. Es va detectar la necessitat de facilitar eines per a participar així com la necessitat d’escoltar més les idees de les alumnes, d’enfortir el sentiment de pertinença i ser part del canvi en les decisions dels instituts.

Pel que fa a l’estat de la participació en els instituts, malgrat que no hi ha percepcions negatives, tampoc es valora que les estructures actuals són les idònies. Les representants se senten al mig, entre l’alumnat que veu impossible qualsevol canvi i la complicada estructura de l’institut que dificulta la seva participació. Si més no, un dels reptes és que les alumnes se sentin escoltades, ja que l’institut també és seu i hi passen un temps molt important de la seva vida, s’hi han de sentir incloses!

Quines eines tenen al seu abast els i les representants d’alumnes?

La segona part de la formació es va focalitzar en donar eines a les representants per a exercir el seu càrrec. En primer lloc, es van treballar les diferents estructures de participació estudiantil existents: les assemblees d’estudiants, el Consell Escolar, els delegats i delegades, etc. Després es va treballar quines habilitats necessitava una representant per exercir el seu càrrec. En aquesta van sortir habilitats a treballar com el parlar en públic, en apuntar-se bé totes les decisions preses, ser motivadores i aconseguir l’escolta activa de tota la classe, ser propositius, i saber gestionar el rebuig d’una proposta (no totes les demandes seran acceptades, però sempre ajuda a millorar per la pròxima demanda!).

Finalment es va treballar per instituts aterrant totes les idees extretes de la formació i estudiant què els agradaria treballar al seu institut. Dels 17 instituts van sortir moltíssimes propostes interessants, que treballaran properament!

Formació per a professorat

La formació per a docents en participació estudiantil va ser desenvolupada per l’Associació Ígnia.

ignia

Van començar per fer una diagnosi de l’estat de la participació infantil i juvenil dels diferents instituts que hi havia a la formació des de tres eixos: el reconeixement del dret a la participació dels alumnes, els espais i canals adequats per participar, i les capacitats per participar (coneixements, habilitats, actituds…).

Seguidament van treballar la vessant més teòrica de la participació: els diferents tipus de participació (simple, consultiva, projectiva i metaparticipació), les raons per les quals fomentar la participació ajuda a millorar el centre educatiu i els factors modulars (com la implicació o el compromís).

Un cop fet l’anàlisi prèvia i exposat tot el marc teòric, van fer diversos exercicis pràctics sobre projectes de participació reals. Van posar èmfasi en l’adultocentrisme, en com evitar-lo des del professorat, en com es gestionen les tutories i en com fomentar-hi la participació de l’alumnat, i finalment, com acompanyar a les persones delegades.

Cloenda de la Jornada

Per finalitzar la jornada totes les participants es van reunir en una mateixa sessió virtual i cada grup va compartir un titular de com havia anat la seva sessió. Van expressar les inquietuds que havien sortit i es va reflexionar sobre la importància de generar espais de trobada entre representants i continuar creant espais per promoure la participació en els instituts.

La cloenda la va tancar la Marta Carranza, secretària del Consell Escolar Municipal de Barcelona, encoratjant a l’alumnat a continuar participant dels Instituts, aprofitar els Consells Escolars i anar augmentant la presència en espais més de ciutat com els Consells Escolars de Districte o el Consell Escolar Municipal de Barcelona.

Contingut relacionat