Notícies

Crònica de la formació de representants de l’alumnat de l’octubre del 2021

Categories: Cròniques formació representants Notícies

17/11/2021

El dimecres 27 d’octubre del 2021 es van desenvolupar durant tot el matí dues formacions simultànies per promoure la participació de l’alumnat a l’Institut a l’Espai Jove La Fontana. Aquesta jornada va ser el tret de sortida per a la Campanya per a les eleccions al Consell Escolar de Centre que seran la setmana del 22 al 26 de novembre de 2021.

Tot va començar amb l’obertura de la formació de la mà del Miguel Morilla (Secretari del Consell de Joventut de Barcelona) i del Pau Gonzàlez (Regidor d’Educació). Van ressaltar la importància de l’empoderament i la participació de l’alumnat a dins del seu institut com a escola d’aprenentatge per després ser agents actius de participació en àmbits de ciutat. Seguidament, les participants es van dividir per grups i van iniciar-se les formacions simultànies.

I què va passar a les formacions? 

Les dues formacions estaven dirigides una a l’alumnat i l’altra al professorat. La Formació per a Representants de l’Alumnat estava dirigida a tot aquell alumnat de Barcelona que cursa ESO o Batxillerat i que es planteja presentar-se com a representant del Consell Escolar. La Formació per al professorat, dirigida a tot aquell docent que treballa a un institut de secundària, consistia en treballar per tal que el centre sigui un espai que faciliti la participació de l’alumnat. En total, hi van participar 62 alumnes i 13 docents de centres de secundària i batxillerat de 15 instituts diferents de Barcelona.

Formació per a Representants de l’Alumnat

Com que el novembre de 2021 hi ha les eleccions del Consell Escolar, la formació es va centrar en quines habilitats ha de tenir una representant de l’alumnat, quines competències es treballen al Consell Escolar i com s’ha de treballar una campanya per les eleccions al Consell Escolar.

Per començar tota aquesta feina, primer de tot vam fer unes dinàmiques de coneixença aprofitant que, després de molt de temps, es trobaven en un mateix espai alumnes de diferents instituts! 

Seguidament, el que primer es va treballar va ser com elaborar una proposta per dur a terme una idea a l’institut. Es va tenir en compte que, aquesta, ha de ser clara i, per tant; tenir els objectius ben definits, definir com dur-la a terme, amb qui i a on. 

Amb tot això, és molt important tenir present que la proposta que s’elabori representa les necessitats i demandes de l’alumnat i, per tant, la representant ha d’haver recollit quines són les seves opinions i assegurar que la proposta elaborada continuï sent la que l’alumnat vol. Per això, l’alumnat també ha de participar en l’elaboració d’aquesta demanda. Cal que sigui col·lectiva! Que la representant del Consell Escolar sigui qui la porta al Consell Escolar no significa que hagi de fer tota la feina! Per tant, també es va treballar quines funcions ha de tenir la consellera escolar en tant que representant. 

Finalment, com que s’estava treballant el Consell Escolar, és fonamental saber si la proposta que es vol desenvolupar és competència del Consell Escolar, ja que, si no ho és, no es podrà desenvolupar. 

Portant ja dues hores de formació vam baixar a esmorzar a la plaça on vam poder compartir les sensacions de la formació.

La segona part de la formació la vam dedicar a com portar al Consell Escolar les propostes que s’han treballat entre l’alumnat. Per provar-ho, vam fer un joc de rol simulant com seria portar la proposta a l’institut. Així es va poder parlar de les preocupacions de portar una idea al Consell Escolar i practicar com construir el discurs i parlar en públic. 

Per últim, com que aquesta formació era el tret de sortida a la Campanya per les eleccions al Consell Escolar, es va treballar quin és el circuit que havien de fer les alumnes per a poder presentar-se per ser conselleres. 

Formació per al professorat

Van començar per fer una diagnosi de l’estat de la participació infantil i juvenil dels diferents instituts que hi havia a la formació des de tres eixos: el reconeixement del dret a la participació dels alumnes, els espais i canals adequats per participar, i les capacitats per participar (coneixements, habilitats, actituds…).

Seguidament van treballar la vessant més teòrica de la participació: els diferents tipus de participació (simple, consultiva, projectiva i metaparticipació), les raons per les quals fomentar la participació ajuda a millorar el centre educatiu i els factors modulars (com la implicació o el compromís).

Un cop fet l’anàlisi prèvia i exposat tot el marc teòric, van fer diversos exercicis pràctics sobre projectes de participació reals. Van posar èmfasi en l’adultocentrisme, en com evitar-lo des del professorat, en com es gestionen les tutories i en com fomentar-hi la participació de l’alumnat. Finalment, van dedicar una part a analitzar com funciona el Consell Escolar a partir dels conceptes treballats durant la sessió per identificar com millorar aquest òrgan i els seus agents perquè faciliti la participació de l’alumnat. 

Cloenda de la Jornada

Per finalitzar la jornada totes les participants es van trobar a la Sala d’Actes i les participants de cada institut van sortir a presentar quins punts forts i febles havien identificat en relació amb les facilitats de poder participar en el seu institut. 

La cloenda la va tancar la Marta Carranza, secretària del Consell Escolar Municipal de Barcelona, encoratjant a l’alumnat a continuar participant dels Instituts, aprofitar els Consells Escolars i anar augmentant la presència en espais més de ciutat com els Consells Escolars de Districte o el Consell Escolar Municipal de Barcelona.

Organitzadores de la formació

La formació es va organitzar des del Consell de la Joventut de Barcelona i el Consell Educatiu Municipal de Barcelona, amb la participació de l’equip de dinamització dels Punts JIP (Jove: Informa’t i Participa!) per a la formació a les representants, i de l’Associació Ígnia per a la formació per al professorat.

Contingut relacionat